Slyšeli jste o další vlastnosti anti-koronového vitamínu? Bojuje s rakovinou a je vhodný pro sportovní aktivitu

Redakce doporučuje

1
Zázračné vlastnosti vitaminu D se nekončí jen při jeho schopnosti předcházet nachlazení, chřipce či v prevenci onemocnění COVID-19. Starší lidé ocení i jeho působení v rámci prevence zákeřné nádorové choroby.

Martin Harvan 08.10.2021 06:00 losos, ryba Foto: Shutterstock
Kvalitním zdrojem „déčka“ jsou mastné mořské ryby jako například losos.
Nejnovější výzkumy přesvědčují, že konzumace potravin s vysokým obsahem zmíněné mikroživiny snižuje riziko rakoviny tlustého střeva.

Pomáhá mladým i starším lidem

Odborníci ve studii vysvětlují, že vitamin D má výrazně lepší účinky na toto onemocnění v případě, že se užívá v přirozené formě. Než sáhneme po výživových doplňcích se tak máme podle vědátory zaměřit na konzumaci potravin s obsahem této látky. V takovém případě dochází k lepší a rychlé absorpci tohoto druhu vitamínu, který je vedle jeho „sestrách“ vitaminu E, K a A rozpustný v tucích. Výzkum poukazuje na skutečnost, že vitamín D chrání už mladší ročníky lidí a účinný je zejména u padesátníků. Podle studie zveřejněné v časopise Gastroenterology „déčko“ snižuje vznik rakoviny tlustého střeva iu osob pod padesát let.

Vědci zkoumali téměř sto tisíc žen

Pátrali u nich po závažných chronických onemocněních a negativních vlivech pracovního, soukromého života, ale i životního prostředí na stav organismu. Dámy, které přijímaly více jídla s obsahem vitamínu D měli až o 50% nižší riziko rakoviny tlustého střeva a konečníku oproti těm, kteří si nepotrpí na konzumaci pestré stravy.

Pause0% VolumeAd
vlašské ořechy, kešu, lískové oříšky
ČTĚTE VÍCE
Potřebují starší lidé extra vitamíny?
Vitamín D bránil i vzniku polypů tlustého střeva a trávicím potížím. Podle amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí rakovina tlustého střeva a konečníku jsou třetím nejčastějším nádorovým onemocněním u obou pohlaví. Ukazuje se, že díky všeobecnému zlepšování stravovacích návyků za posledních deset let došlo k mírnému poklesu výskytu tohoto druhu rakoviny.

Lepší ze stravy jako z výživových doplňků

Vitamin D je rozpustný v tucích a do těla se lépe absorbuje za předpokladu, že se přijímá v rámci potravin s obsahem živočišných nebo rostlinných tuků. Z výzkumu, který se zaměřil na konzumaci mléčných výrobků vyplynulo, že vitamin D přijat z těchto potravin pomáhá o něco více než v případě, kdy se přijímá ve formě výživových doplňků.

Odborníci však jedním dechem dodávají, že nejen tato látka, ale i pravidelný pohyb pomáhá v rámci prevence nádorů tlustého střeva. Dokonce vypočítali kolik minut třeba předcházet jednomu či druhému typu rakoviny. Pro snížení rakoviny tlustého střeva a konečníku je potřeba minimálně 150 minut pravidelného cvičení každý týden, což je přibližně půl hodiny například ve formě procházky po dobu pěti dní.

Žalostné čísla na Slovensku a jak tomu předejít

Podle Národního portálu zdraví na Slovensku dlouhodobě bojujeme is pandemií nedostatku vitaminu D. Odhaduje se, že sníženou hladinu této mikroživiny má 60 – 80% lidí. Těžký deficit postihuje až 30% populace, přičemž v případě seniorů je to až 95%.

Vitaminu D bychom měli mít více ve slunečných dnech a jeho množství v těle klesá s přibývajícími kratšími a zamračených dny. Tento vitamín si lidské tělo dokáže vyrobit samo a postačí mu k tomu přibližně půlhodina pobytu na slunci, přičemž pravidelné bezpečné opalování zajistí jeho dostatečné množství i na několik týdnů. Kritickým obdobím je zejména podzim a zima.

rajčatová omáčka
ČTĚTE VÍCE
Znáte vitamin, který pokoří únavu u seniorů?
Kvalitním zdrojem „déčka“ jsou mastné mořské ryby jako losos, makrela, ale i sledu. Najít ho můžeme v tresčích játrech, hovězím mase a ze živočišných zdrojů obsahem této látky potěší i konzerva tuňáka či vaječné žloutky. Z rostlinných zdrojů se jím chlubí kvasnice, rostlinné oleje, semena rostlin, ořechy, ale například i kakao.

- Reklama -magazin
- Reklama -PR článek

Nejnovější články

Jedete na ryby sólo? Víme, jak si takový výlet užít

Moderní rybařina se liší od té, na kterou byli zvyklí naši dědové. Už si nikdo neodlévá doma olůvka, nepřipravuje...
- Reklama -magazin

Více od autora

- Reklama -spot_img